Παγκόσμια Ημέρα Βάμβακος: Το ευρωπαϊκό βαμβάκι αρωγός στη βιώσιμη ανάπτυξη του ευρωπαϊκού κλάδου μόδας και κλωστοϋφαντουργίας

Τις προηγούμενες εβδομάδες δεκάδες χιλιάδες αγρότες σε Ελλάδα και Ισπανία, χώρες οι οποίες συγκεντρώνουν το σύνολο της ευρωπαϊκής παραγωγής βάμβακος, ξεκίνησαν την εκκοκκιστική περίοδο του επονομαζόμενου “λευκού χρυσού”.  

Παρά το γεγονός ότι η ευρωπαϊκή παραγωγή βάμβακος αναλογεί μόνο στο 2% της παγκόσμιας παραγωγής, η Ευρωπαϊκή παραγωγή είναι ιδιαίτερα αναγνωρίσιμη από τις διεθνείς αγορές και πολύ σημαντική για το εξαγωγικό εμπόριο βάμβακος καθώς κατατάσσεται 6η ανάμεσα στους μεγαλύτερους εξαγωγείς βάμβακος. 

Από το ευρωπαϊκό βαμβάκι, περίπου το 80% εξάγεται σε χώρες της λεκάνης της Μεσογείου και την Ασία ενώ το 20% καταναλώνεται εσωτερικά καλύπτοντας ποσοστό περίπου 40% των εσωτερικών αναγκών. 

Για την Ελλάδα, το βαμβάκι αποτελεί τη σημαντικότερη βιομηχανική καλλιέργεια, απασχολώντας περισσότερους από 47.000 καλλιεργητές και δημιουργώντας περαιτέρω 100.000 θέσεις εργασίας σε σχετικούς τομείς μεταποίησης και εξαγωγών. Το ελληνικό βαμβάκι αποτελεί το 80% της ευρωπαϊκής παραγωγής, καθιστώντας το προϊόν πολύτιμο όχι μόνο σε ελληνικό αλλά και σε ευρωπαϊκό επίπεδο. Χαρακτηριστικά αναφέρεται ότι η χώρα εξάγει περισσότερους από 250.000 τόνους βαμβακιού αξίας άνω των 700εκατ ευρώ. 

Το ευρωπαϊκό βαμβάκι,  αναγνωρισμένο όχι μόνο για την ποιότητά του και για τη δέσμευσή του στις βιώσιμες καλλιεργητικές πρακτικές,  αλλά και για τα φιλόδοξα μέτρα που λαμβάνει στην προσπάθειά μείωσης του περιβαλλοντικού του αποτυπώματος, κερδίζει συνεχώς έδαφος στις προτιμήσεις μεγάλων ευρωπαϊκών οίκων μόδας οι οποίοι αναζητούν τρόπους να μειώσουν το περιβαλλοντικό τους αποτύπωμα. 

Αφενός, το βαμβάκι αποτελεί αναπόσπαστο μέρος του κοινωνικού ιστού ολόκληρων περιφερειών στην Ελλάδα και την Ισπανία εδώ και δεκαετίες, παρέχοντας ποιοτική απασχόληση και οικονομικές ευκαιρίες για τους εργαζόμενους.  Πρόκειται για εργαζόμενους υψηλής ειδίκευσης, οι οποίοι σε πολλές περιπτώσεις ασχολούνται με το βαμβάκι εδώ και αρκετές γενιές. 

Αφετέρου, ο τομέας του βαμβακιού στην Ευρώπη έχει κάνει σημαντικά βήματα προς μια πιο βιώσιμη γεωργία. Όχι μόνο χρησιμοποιεί 100% μη γενετικά τροποποιημένους σπόρους, αλλά υιοθετεί επίσης πρακτικές ολοκληρωμένης διαχείρισης στην παραγωγή σύμφωνα με τις οποίες επιτυγχάνεται η ελεγχόμενη χρήση των εισροών και η περιορισμένη χρήση φυτοφαρμάκων. Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται επίσης στην ορθολογική χρήση του νερού, εφαρμόζοντας τεχνικές γεωργίας ακριβείας όπως η στάγδην άρδευση. Επιπλέον, εφαρμόζονται μέθοδοι ανακύκλωσης νερού και συλλογής του νερού της βροχής για περαιτέρω εξοικονόμηση αυτού του πολύτιμου αγαθού. 

Για την ανάδειξη των χαρακτηριστικών ποιότητας και βιωσιμότητας του ευρωπαϊκού βαμβακιού και τη δημιουργία brand name γύρω από το ευρωπαϊκό βαμβάκι, ο ελληνικός και ισπανικός κλάδος παραγωγής και εκκόκκισης βάμβακος συνενώθηκε για τη δημιουργία της Ευρωπαϊκής Συμμαχίας Βάμβακος (ECA). Ιδρυτικά μέλη του  φορέα είναι οι Διεπαγγελματικές οργανώσεις, οι Ενώσεις εκκοκκιστικών  επιχειρήσεων και οι σύνδεσμοι κλωστοϋφαντουργών στην Ελλάδα και την Ισπανία, ενώ συνδεδεμένο μέλος της συμμαχίας είναι η Eurocoton, ο σύνδεσμος των Ευρωπαίων κλωστοϋφαντουργών με έδρα τις Βρυξέλλες. 

 
Ποιο είναι όμως το κέρδος από τη δημιουργία brand name για το ευρωπαϊκό βαμβάκι;
 

Η Ευρώπη είναι ο δεύτερος μεγαλύτερος καταναλωτής σε κλωστοϋφαντουργικά προϊόντα παγκοσμίως. Με βάση την κατανάλωση βαμβακερών προϊόντων οι ανάγκες για ίνα υπερβαίνουν κατά πολύ τη διαθέσιμη παραγωγή. Είναι αξιοσημείωτο ότι ένα μεγάλο μέρος των ποσοτήτων βαμβακιού που εξάγονται επιστρέφουν πίσω στη ΕΕ ως έτοιμα μεταποιημένα προϊόντα, με αποτέλεσμα ο Ευρωπαίος καταναλωτής να μη γνωρίζει την ευρωπαϊκή προέλευση του προϊόντος που έχει επιλέξει. Επίσης, παρ’όλη τη μεγάλη παράδοση της ΕΕ στην κλωστοϋφαντουργία, τις δύο τελευταίες δεκαετίες ο κλάδος έχει υποστεί συρρίκνωση εξαιτίας του άκρατου ανταγωνισμού από φθηνότερες χώρες παραγωγής.  Το ανταγωνιστικό κόστος ενέργειας και εργατικού δυναμικού σε συνδυασμό με τις χαλαρές περιβαλλοντικές διαδικασίες και τους ανύπαρκτους εργασιακούς κανόνες στις χώρες αυτές, σε αντίθεση με την αυστηρή νομοθεσία που διέπει τη λειτουργία των επιχειρήσεων, τους περιβαλλοντικούς περιορισμούς, και τους εργασιακούς κανόνες που ισχύουν στην ΕΕ καθιστούν σε μειονεκτικών θέση τις επιχειρήσεις του κλάδου που λειτουργούν στην ΕΕ. Η ανταγωνιστικότητα αυτών έγκειται στην παραγωγή προϊόντων υψηλής τεχνολογίας και τεχνογνωσίας, ειδικών απαιτήσεων και σχεδιασμού όπου δύναται να διαφοροποιηθεί η τοπική βιομηχανία με τη χρήση καινοτόμων υλικών και διαδικασιών.

Όπως σημειώνει ο Πρόεδρος της ECA κ. Αντώνης Σιάρκος: “Το ευρωπαϊκό βαμβάκι είναι ένα προϊόν υψηλής ποιότητας μεγάλης περιβαλλοντικής και κοινωνικής αξίας. Ο έντονος διάλογος που ανοίγει με τις επιχειρήσεις με αφορμή το EUCOTTON αναδεικνύει το ενδιαφέρον τους για το ευρωπαϊκό βαμβάκι και τη θέση που μπορεί να διαδραματίσει στη μεταστροφή της ευρωπαϊκής βιομηχανίας μόδας προς περιβαλλοντικά και κοινωνικά βιώσιμη παραγωγή. Το ευρωπαϊκό βαμβάκι, λόγω των ποιοτικών του χαρακτηριστικών, του βιώσιμου τρόπου καλλιέργειας και μεταποίησης, της ασφάλειας που προκύπτει από τις αυστηρές διαδικασίες και ελέγχους παραγωγής αλλά και της χωρικής εγγύτητας προς την ευρωπαϊκή παραγωγή ενδυμάτων, αποτελεί μιας πρώτης τάξης ευκαιρία για την ανασύσταση του ευρωπαϊκού κλάδου κλωστοϋφαντουργίας και τη στροφή του προς ένα πιο βιώσιμο μέλλον”.

Παράλληλα, σύμφωνα τον κ. Δημήτρη Πολύχρονο, μέλος της ECA και Διευθύνοντα Σύμβουλο της Κλωστοϋφαντουργίας Ναυπάκτου ΑΕΒΕ “Υπολογίζεται ότι περισσότερες από 197.000 επιχειρήσεις στην Ευρώπη μπορούν να ωφεληθούν από τη χρήση Ευρωπαϊκής πρώτης ύλης. Με ρούχα φτιαγμένα με πρώτη ύλη από ευρωπαϊκό βαμβάκι, το περιβαλλοντικό αποτύπωμα είναι μειωμένο καθώς το ρούχο δεν κάνει το γύρο του κόσμου για κάθε στάδιο επεξεργασίας και μεταποίησης μέχρι να φτάσει στον τελικό καταναλωτή”.

Κατά τα προηγούμενα έτη, η ECA έχει διοργανώσει πλήθος εκδηλώσεων για επαγγελματίες σε Ελλάδα, Ισπανία, Γαλλία, Ιταλία και Γερμανία, συγκεντρώνοντας την προσοχή των επαγγελματιών κλάδου μόδας και κλωστοϋφαντουργίας αλλά και του Τύπου. Τα αποτελέσματα αυτών των ενεργειών ήδη αρχίζουν να φαίνονται καθώς μεγάλοι οίκοι μόδας εκδηλώνουν ενδιαφέρον για τη χρήση ευρωπαϊκού βαμβακιού και του σήματος EUCOTTON.

Μπορείτε να δείτε σχετικό βίντεο: https://youtu.be/fW2mlJ1rWlE.

ΠΗΓΗ: www.capital.gr

Προηγούμενο άρθροΠαγκόσμια Ημέρα Βαμβακιού (07/10/2024)
Επόμενο άρθροΒαμβάκι: Στην ίδια κλίμακα με την περσινή χρονιά η φετινή συγκομιδή – Δήλωση Προέδρου ΔΟΒ