Την Ελλάδα επισκέφθηκαν εκπρόσωποι από μεγάλα διεθνή brands, καλεσμένοι της Ευρωπαϊκής Συμμαχίας Βάμβακος στο πλαίσιο του έργου EUCOTTON. Εκπρόσωποι από Γαλλία, Ισπανία, Γερμανία, Ιταλία, καθώς και εγχώριοι προσκεκλημένοι από την Ελλάδα, συμμετείχαν σε επίσκεψη εργασίας από τις 26 έως τις 29 Σεπτεμβρίου σε Θεσσαλονίκη, Σέρρες, Τρίκαλα Ημαθίας και Φάρσαλα.
Η αποστολή, αποτελούμενη από τις εταιρείες Louis Vuitton Group, Diesel, Intercot, Tedijos Royo, Seidensticker, Vogue Hellas, Orsalia Parthenis και Konstantinos Tsigaros, επισκέφθηκαν πειραματικούς αγρούς βαμβακοκαλλιέργειας, εκκοκκιστήρια και κλωστήρια, ενώ συμμετείχαν σε συζητήσεις με παραγωγούς, εκπροσώπους συλλογικών φορέων, επιχειρηματίες και δημόσιους φορείς. Συμμετείχαν επίσης σε στρογγυλή τράπεζα για την παρουσίαση της πρωτοβουλίας EUCOTTON και της πλατφόρμας ιχνηλασιμότητας η οποία έχει αναπτυχθεί στο πλαίσιο αυτής, δείχνοντας ιδιαίτερο ενδιαφέρον για την καινοτόμο αυτή προσπάθεια η οποία έχει πανευρωπαϊκό χαρακτήρα.
Η πλατφόρμα ιχνηλασιμότητας EUCOTTON είναι προσβάσιμη μέσα από την ιστοσελίδα www.eucotton.eu και επιτρέπει σε παραγωγούς/εκκοκκιστές, κλωστήρια και μεταποιητές να εγγραφούν δωρεάν προκειμένου να πιστοποιήσουν την προέλευση της πρώτης ύλης και να έχουν τη δυνατότητα χρήσης του σήματος EUCOTTON, το όποιο έχει κατοχυρωθεί στο Γραφείο Διανοητικής Ιδιοκτησίας της Ευρωπαϊκής Ένωσης (EUIPO).
Στις εργασίες συμμετείχαν ο κ. Αντώνης Σιάρκος, Πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Συμμαχίας Βάμβακος (ECA), οι κκ. Βασίλης Μάρκου, Απόστολος Δοντάς, Χαράλαμπος Καραγιώργος, μέλη της ECA, ο κ. Ευθύμιος Φωτεινός, Πρόεδρος της Διεπαγγελματικής Οργάνωσης Βάμβακος (ΔΟΒ), ο κ. Σέρκος Χαρουτουνιάν, Πρόεδρος του ΕΛΓΟ Δήμητρα, ο κ. Θεόφιλος Ασλανίδης, Πρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Πλεκτικής Έτοιμου Ενδύματος Ελλάδος, ο κ. Δημήτρης Πολύχρονος, Διευθύνων Σύμβουλος Κλωστηρίων Ναυπάκτου καθώς και λοιποί επιχειρηματίες.
Σύμφωνα με τον Πρόεδρο της Διεπαγγελματικής Οργάνωσης Βάμβακος κ. Φωτεινό, «Η ΔΟΒ, η οποία αποτελεί ιδρυτικό μέλος και πρωτεργάτη της Ευρωπαϊκής Συμμαχίας Βάμβακος, υποστηρίζει πλήρως τέτοιες πρωτοβουλίες ανάδειξης και προώθησης του εξαιρετικού μας προϊόντος. Όπως δήλωσα και στους προσκεκλημένους μας, τώρα που έχουν δει ιδίοις όμασι την υψηλή ποιότητα του ελληνικού βαμβακιού αλλά και το αυστηρό πλαίσιο ελέγχου κάθε σταδίου της παραγωγής, δεν έχουν λόγο να προτιμούν βαμβάκι αμφιβόλου ποιότητας, το οποίο παράγεται εκτός Ευρώπης, χωρίς ιχνηλασιμότητα και χωρίς τρόπο διασφάλισης των εργασιακών συνθηκών των παραγωγών».
Το ενδιαφέρον του κλάδου της μόδας απέναντι στην πρόσκληση του EUCOTTON για στενότερη «γνωριμία» με το ευρωπαϊκό βαμβάκι, αποδεικνύεται μεγάλο καθώς όλο και περισσότερα διεθνή brands ανταποκρίνονται στις υλοποιούμενες δράσεις και δηλώνουν υποστηρικτές των πρωτοβουλιών του ευρωπαϊκού κλάδου βάμβακος. Η υποστήριξή τους προς την τοπική αλυσίδα αξίας προκύπτει εξάλλου και για ένα ακόμα σημαντικό λόγο: το ολοένα αυξανόμενο ενδιαφέρον του καταναλωτή για την προέλευση των ρούχων και προϊόντων ιματισμού που επιλέγει, για την ασφάλεια παραγωγής τους αλλά και το περιβαλλοντικό τους αποτύπωμα.
Το ευρωπαϊκό βαμβάκι αποτελεί μια βιώσιμη και ποιοτική πρώτη ύλη, η οποία – αν και δε ξεπερνά το 2% της παγκόσμιας παραγωγής – τυγχάνει μεγάλης αναγνώρισης και υψηλής ζήτησης από την αλυσίδα παραγωγής και μεταποίησης υφασμάτων. Η Ελλάδα και η Ισπανία, οι δύο χώρες οι οποίες συγκεντρώνουν την παραγωγή βαμβακιού στην Ευρώπη, εξάγουν το μεγαλύτερο ποσοστό της παραγωγής τους σε Τρίτες χώρες. Στη συνέχεια, το βαμβάκι επανεισάγεται στην Ευρώπη ως τελικό, μεταποιημένο προϊόν το οποίο συχνά έχει προσμείξεις με άλλες, κατώτερης ποιότητας ίνες.
Παράλληλα, η παραγωγή βαμβακιού συχνά δέχεται επιθέσεις για το περιβαλλοντικό της αποτύπωμα, παρά το γεγονός ότι το βαμβάκι, συγκρινόμενο με τις συνθετικές ίνες απαιτεί σημαντικά λιγότερη ενέργεια για την παραγωγή του. Επιπλέον, ως φυσικό προϊόν αποτελεί μια ανανεώσιμη πηγή η οποία ανακυκλώνεται-βιοδιασπάται ευκολότερα από ότι τα συνθετικά προϊόντα ενώ έχει πολύ μεγαλύτερο χρονικό ορίζοντα ζωής ως ρούχο ή άλλο ύφασμα.
Το EUCOTTON, πρωτοβουλία συγχρηματοδοτούμενη από την ΕΕ, έχει ως κεντρικό άξονα το μήνυμα: «Η Ευρώπη σχεδιάζει ένα βιώσιμο μέλλον με ευρωπαϊκό βαμβάκι». Επιδιώκει να εκπαιδεύσει τους επαγγελματίες και τους καταναλωτές σχετικά με την κοινωνική και περιβαλλοντική βιωσιμότητα του ευρωπαϊκού βαμβακιού και να παρέχει πλήρη ιχνηλασιμότητα (“από το αγρόκτημα στη μόδα“) του προϊόντος.
Υλοποιείται από την Ευρωπαϊκή Συμμαχία Βάμβακος (ECA) με στόχο την ενίσχυση της αναγνωρισιμότητας του ευρωπαϊκού βαμβακιού και συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση στο πλαίσιο του Κανονισμού (ΕΚ) 1144/2014 – Enjoy it’s from Europe.
Για περισσότερες πληροφορίες: www.eucotton.eu